fredag 21 oktober 2011

Varje dag har nya möjligheter!

Varje dag har jag nya möjligheter att göra något bra och positivt och jag gör det också, stundvis..., men jag låter också rädsla och ångest styra, stundvis... Kaj Pollak skriver i sin bok, "Att välja glädje", "Varje tanke jag tänker skapar antigen en känsla av harmoni, balans, glädje - dvs lycka - hos mig själv eller störning, olust, irritation - dvs olycka"! Mycke intressanta ord, vilka ger mig en tankeväckare när jag känner svarta moln på himlen.

Detta ger mig det verktyget jag behöver för att se mig själv och andra i ett ljus vad gäller att se nya möligheter varje dag trots motgångar...  Anser jag att jag inte har råd att köpa mig något nytt plagg, kan jag ju laga det som är sönder, eller göra om! Att vara vardagskreativ är utmanande och roligt.

I dessa nu svåra ekonomiska tider kan det vara en stor utmaning att få pengarna att räcka till, men det finns faktisk möjligheter där också. Att få kontroll över ekonomi är viktigt, då är det lättare att se vad eller om det går att spara lite varje månad på en högräntekonto i någon internetbank. Som arbetslös blev jag tvungen att se över min ekonomi och fann böcker om hur man kunne börja och idag sparar jag en slant varje månad och ser att det växer... Intresse för ekonomi har fått stor prioritet.

Varje kväll tänker jag på positiva saker jag har gjort och ser med glädje framöver mot nya utmaningar!

1 kommentar: